Vozidlá

Elektromobil Index a Fx

Jedného pekného dňa v roku 2007 sme sa rozhodli že si spravíme vozidlo na elektrický pohon. Keďže sme mali každý vlastnú predstavu o tom, ako by malo vyzerať a vzhľadom k tomu , že vznikala aj myšlienka spraviť závody elektromobilov rozhodli sme sa spraviť vozidlá dve. Nazvali sme ich Index (v zelenej farbe) a Fx (v modrej farbe).




Konštrukcia


Obe vozidlá majú konštrukciu tvorenú z oceľových profilov, na ktoré sú pribodované pozinkované plechy a upevnené plexisklá. Profily majú rôzne rozmery podľa toho, v ktorej časti sú použité (niektoré z nich určované výpočtom). Pri konštrukcii sme museli zohľadňovať nielen kompromis pevnosť/hmotnosť ale aj komfort vodiča (dosah k pedálom, výhľad cez prednú kapotu, atď). Zváranie konštrukcie sa ukázalo ako zábavná, ale fyzicky a časovo náročnejšia záležitosť. Oplechovanie pozinkovanými plechmi spevnilo celú konštrukciu a dotvorilo tvary vozidla, ktoré neboli dané profilovou konštrukciou – blatníky a pod. Dvere Indexu sa otvárajú smerom hore, Fx má dvere klasické a vybavené bezpečnostným zámkom. Vonkajšia úprava karosérie spočívala v gitovaní a následnom nástreku základnej a vrchnej farby. Dĺžka a výška oboch vozidiel je približne rovnaká ( 2,1m, 1,2m ), ale v šírke sa líšia – Index má šírku 1m, Fx 1,2m. Pre možnosť prenášania vozidiel sa dá odoberať celá strecha od úrovne kapoty, čím vznikne kabriolet , ktorý po otočení prejde aj úzkymi dverami.


Pohony, kolesá, brzdy


Pohon elektromobilov zabezpečujú dva jednosmerné cudzobudené motory. Každý motor cez prevod bicyklovými reťazami poháňa zadné koleso vypletené na stred pre väčšiu nosnosť. Takto je zachovaný pohon oboch zadných kolies bez potreby diferenciálu, keďže kolesá ani motory nie sú medzi sebou mechanicky prepojené. Uloženie motorov je u každého elektromobilu iné – v „Fx“ sú upevnené v kufri, „Index“ ich má v priestore kabíny pod kolenami vodiča. Predná náprava je riešená tiež bicyklovými kolesami, ktoré sú prepojené tiahlom tak, aby bola dodržaná geometria riadenia. Elektrovýzbroj oboch elektromobilov je tvorená okrem motorov a svetiel ešte akumulátormi a riadiacou elektronikou. Akumulátory „Indexu“ boli v korbe pod prepážkou, „Fx“ ich mal pod krytmi uložené v kabíne. Elektronika umožňovala trojnásobne prekročiť výkon motora pre potreby rozbehu a jazdy do kopca. Kolesá sú brzdené klasickými čeľusťovými brzdami z bicykla.


Poznatky


Oba elektromobily splnili naše očakávania, dalo sa do nich „sadnúť a ísť“. Brzdenie bolo nadmieru účinné a rozbeh tiež. Avšak po čase naše nároky stúpli a preto sme začali byť z niektorými vlastnosťami nespokojní a váhali nad ich „apgrejdom“.
Hlavnými časťami, ktoré však obmedzovali upgrade týchto vozidiel sú kolesá – v tejto konštrukcii síce postačovali, ale pri zvýšení parametrov ( max. rýchlosť, výkon motorov) by pravdepodobne nevydržali. Sú určené pre bicykel a na bicykli sa jazdec v zákrute nakláňa a tým znižuje bočné zaťaženie kolies. Pri našej konštrukcii je toto bočné zaťaženie v zákrute značné a tým môže dôjsť k poškodeniu kolies. Ďalšia časť , ktorá je citeľná je absencia pruženia. Vozidlá majú maximálnu rýchlosť 40km/h a bez pruženia to už nie je ono.


Vzhľadom k tomu, že v priestoroch ktoré máme teraz k dispozícii nemáme veľa miesta a tieto vozidlá nie sú uspôsobené na parkovanie vo vonkajšom prostredí, museli sme obe rozrezať a rozobrať. Momentálne pracujeme na prestavbe klasickej go-kart (tzv. minikáry) na pohon elektromotorom a stavbe vlastnej elektromotorom poháňanej minikáry. V budúcnosti plánujeme vytvoriť nové vozidlo z väčším výkonom a maximálnou rýchlosťou,.



Marek Šutliak, Juraj Ečery


Príspevok pridaný dňa: 08.01.2012 od užívateľa: Aďo.



Zanechať komentár:

Správa:


Nick:
Zobraziť všetky